Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 242 721 bloog闚 | losowy blog | inne blogi | zaloguj si | za堯 bloga
Kana ATOM Kana RSS

Pomnik Polaka m璚zennika

poniedzia貫k, 23 czerwca 2014 21:13

 Wakacyjna lektura

 

Wakacyjne pisma publikuj artyku造 o pracoholikach, o stresie zwi您anym z prac, a tak瞠 o warto軼i wypoczynku. Podaje przyk豉dy gospodarek Niemiec, Danii, Polski i Grecji. Wylicza 鈔edni ilo軼i godzin przepracowan przez mieszka鎍ów tych krajów, 鈔edni d逝go嗆 ich urlopów, by zestawi z rezultatami ich pracy (PKB gospodarek). Pierwsze dwa narody (Niemcy, Du鎍zycy), zdaniem tygodnika, s mniej zapracowane, za to wi璚ej (i lepiej) produkuj. O dwóch nast瘼nych nacjach (czyli o Grekach i o nas, Polakach) powiedzie mo積a co wr璚z odwrotnego – przynajmniej w interpretacji tygodnika.  My, Polacy, jeste鄉y zabiegani, zestresowani, przez co - mniej efektywni, wypracowujemy mniej. Nadmiernie d逝gi czas sp璠zany przy pracy zdaje si nie s逝篡 efektom. Wniosek – nale篡 pracowa mniej, za to – lepiej.

 

Rzeczywi軼ie,  wydaje si, 瞠 nasz,  nowo nabyty w wyniku przekszta販e polityczno – spo貫cznych, kult pracy wydaje si nierzadko 郵epy. Odnosz wra瞠nie, 瞠 cz瘰to czujemy si zobligowani do pracy, nie czuj帷 przy tym (ani nie dbaj帷) o poczucie satysfakcji. Praca wr璚z nas poni瘸. Ale to nic, skoro wszyscy na oko這 nas zdaj si by równie poni瞠ni. By mo瞠 przyczyna tego stanu rzeczy jest prosta. W przeciwie雟twie do przedstawicieli nacji, których gospodarki s o wiele bardziej rozwini皻e ni nasza, zwyczajnie nie jeste鄉y w stanie znale潭 pracy, która by nam odpowiada豉 . Z prac i p豉c jest w Polsce, przecie, zazwyczaj krucho. Ale przy 鈍iadomo軼i tego stanu rzeczy, czy naprawd szukamy pracy satysfakcjonuj帷ej i rozwijaj帷ej? I jak du穎 my, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, zastanawiamy si nad efektywno軼i naszej pracy?

 

Na oko這 siebie widz zabieganych ludzi, którzy wiecznie nie maj czasu. Z wielu zada, nad którymi pracuj, 瘸dne zdaje si nie by rozwi您ane dobrze. Czy w dziesi徠ej godzinie pracy rzeczywi軼ie przysporzymy pracodawcy zysku? A mo瞠 wszystko nam si pl帷ze, pope軟iamy b喚dy, które kto pó幡iej b璠zie musia naprawia  przeznaczaj帷 na to dodatkowy czas? Czy aby nie my sami znów zostaniemy po godzinach, 瞠by rozwi您a problemy, które stworzyli鄉y? Je郵i tak, to po co nam by豉 zmiana systemu? Uciekli鄉y od komunizmu, tymczasem jak wypisz wymaluj pasuje tu powiedzenie: „Socjalizm to heroiczna walka z problemami, które sam tworzy”. Tyle, 瞠 to ju nie socjalizm. Mo瞠 jednak, pod pewnymi wzgl璠ami nie uciekli鄉y wcale tak daleko, jak nam si wydaje?

 

Nie daleko od komunizmu

 

Jest taki komiks, „Wilq”. Wprawdzie nie czyta貫m, ale poniewa akcja rozgrywa si na opolskim osiedlu, na którym sp璠zi貫m dzieci雟two, zainteresowa貫m si jego tre軼i. W internetowej encyklopedii wyczyta貫m, 瞠 bohater komiksu pracuje w agencji reklamowej wykonuj帷 bezsensown prac kopiowania dokumentów z Corela do Photoshopa. By mo瞠 nasze tuzy menagementu  i tytani pracy kreatywnie rozwin瘭iby ten proces. Jeden dzia firmy kopiowa by z Corela do Photoshopa, odsy豉 drugiemu dzia這wi, a tam proces zosta豚y odwrócony. Godziny pracy przepad造by na bezsensownym kopiowaniu z Photoshopa do Corela. No tak, nadaje si to do filmu autorstwa Barei. Zdaj sobie spraw, 瞠 w realnym socjalizmie (je瞠li ten by jeszcze istnia) skala podobnych zjawisk by豉by nieporównywalnie wi瘯sza. Dlatego te, zapewne, przez swoj niewydolno嗆, komunizm splajtowa.

 

Klapa poprzedniego systemu nie oznacza jednak, 瞠 powinni鄉y patrze na to, co nas otacza, bezkrytycznie. W ko鎍u za kilka dekad nasze czasy te mog, przynajmniej w jakiej mierze, 鄉ieszy. I by mo瞠 równie komicznie, jak dawni sekretarze partyjni, prezentowa si b璠 kap豉ni nowego porz康ku: drugiego garnituru managerowie importowani z zachodu, a tak瞠 wiecznie zabiegani pracownicy. 妃ieszy b璠 cv-ki pisane przez kandydatki i kandydatów na najbardziej proste prace, marginesy listów motywacyjnych na kartce A4 mierzone linijk przez gorliwych rekruterów. Czy aby spe軟iaj norm listo-pisania? Znamienne jest przy tym, 瞠 kiedy Bareja  tworzy swoje scenariusze i gagi, jego wspó逍racownicy dziwili si. Dlaczego on na鄉iewa si z normalnego toku rzeczy? (Czy mia這 znaczenie, 瞠 re篡ser ów 篡wo interesowa si histori, przez co zyskiwa szersz perspektyw na tera幡iejszo嗆?)

 

Jak tu by wspó販zesnym Barej, tropicielem nonsensów w rzeczywisto軼i, która wydaje nam si w豉軼iwie pozbawiona wad? Czy recept jest wspomniana nauka historii? A mo瞠 - bardziej ogólnie – szerokie horyzonty, zainteresowania? Czy gdyby鄉y widzieli co poza nasz prac i d捫eniem do naj豉twiej okre郵onego celu (zarabianie, samochód, mieszkanie) – rzeczywisto嗆 otworzy豉 by si przed nami nowymi mo磧iwo軼iami, kreatywnymi rozwi您aniami? A mo瞠 i, koniec ko鎍ów, zyska豚y na tym nasz portfel?

 

Jak to? Oczywi軼ie z perspektywy 郵imaka pe透aj帷ego po gruncie to, co teraz pisz, mo瞠 wydawa si bajk z Tysi帷a I Jednej Nocy. Bujasz z g這w w ob這kach i z tego bujania nagle pe軟a jest sakiewka. Ale kto by pyta 郵imaka o znajomo嗆 pr康ów powietrznych? Zrozumie mnie raczej albatros, który godzinami szybuje bez wysi趾u, bez machania skrzyd豉mi, ni wiecznie zalatana mucha, która ci庵le przysiada, by odpocz望. Pytanie kto lata bardziej efektywnie mo積a zostawi bez odpowiedzi.

 

No tak. Rozum rozumem i mo瞠 rzeczywi軼ie warto go 獞iczy jak mi窷nie na si這wni. Ale czy cz這wiek w swoich wyborach post瘼uje racjonalnie, zgodnie z tym co podpowiada logika? Ile razy dzia豉my pod wp造wem presji, nieracjonalnych l瘯ów, pop璠ów? Zdarza si, 瞠 wielkie domy, budowane przy ogromnych wyrzeczeniach swoich w豉軼icieli, stoj niemal puste: dzieci wyjecha造 za chlebem do Anglii, albo zwyczajnie chc mieszka „na swoim”. Niechciane, drogie ubrania wisz w szafach karmi帷 mole, za t逝szcz na brzuchu przyrasta od je盥瞠nia autem po papierosy do niedalekiego kiosku. Palenie papierosów – bardzo m康ra rzecz, swoj drog.  

 

Alternatywy, jakie alternatywy?

 

I by mo瞠 po to jest w豉郾ie odpoczynek, 瞠by wyrwa si z kolein naszych przyzwyczaje. Potrzebne jest nabranie dystansu, reset umys逝, który biega jak chomik w kole, mi璠zy prac, kredytem na mieszkanie i samochód, wychowywaniem dzieci i czynno軼iami domowymi.

 

W spo貫cze雟twach wi瘯szego ni u nas dobrobytu, niektórzy 鈍iadomie odrzucaj pogo za pieni璠zmi, chc帷 篡 skromniej i mie wi璚ej czasu. W Polsce odrzucenie wy軼igu wydaje si wi您a z 篡ciem naprawd skromnym, o ile w ogóle mo磧iwym. Trudno przecie porzuci potrzeb zaci庵ni璚ia kredytu na skromne chocia瘺y mieszkanko – trzeba w ko鎍u gdzie mieszka. Dobrowolnie nie mie samochodu – te w豉軼iwie rzecz nies造chana. Poza tym – co powiedz s御iedzi i rodzina? Odpoczywasz? Przyznajesz si do wi璚 do lenistwa? Rzeczy nies造chana. Pró積o w Polsce szuka hipisa, mo瞠 tylko jaki buddysta si czasem trafi.

 

Polakowi trudno znale潭 jaki alternatywny styl bycia wobec dwóch zasadniczych mo磧iwo軼i. Albo do陰czy do wiecznych narzekaczy (s逝sznie czy nie, w ko鎍u trudno o perspektywy np. w Kotlinie K這dzkiej), albo – do zapracowanej spo貫czno軼i bogac帷ych si. Wydaje si, 瞠 jedynie Ko軼ió nawo逝je do umiaru w gromadzeniu dóbr materialnych. Ale kto dzi ufa Ko軼io這wi… i jego przedstawicielom w wypasionych brykach? Tak, tak – s i tacy ksi篹a jak arcybiskup Nosol z Opola, który gotuje sobie sam i nie dba o zbytki. S te zakonnicy, którzy sk豉dali 郵uby ubóstwa. Jednak powszechny obraz przedstawicieli Ko軼io豉 nie zach璚a do ascezy.

 

Ja i tak tworz w豉sne wizje, dochodz帷 nieraz do wniosków dziwnych. Na przyk豉d takiej: 瞠by osi庵n望 jaki cel, nie nale篡 d捫y do niego bezpo鈔ednio. Cz這wiek jest na tyle niem康ry, 瞠 i  tak si w tym wszystkim pogubi. Niemniej jednak – czasem ma zadziwiaj帷y instynkt. Mam te wra瞠nie, 瞠 w doj軼iu tam, gdzie chc doj嗆, ogromne znaczenie ma praca nad swoim umys貫m, wzbogacanie si wiedz, umiej皻no軼iami i  doznaniami pozornie nie zwi您anymi z celem.  Jestem wygadany, wi璚 pr璠zej si dogadam. Mam zainteresowania, przez to moja perspektywa jest szersza. Coraz trudniej ze mn o konflikt, co  zreszt przychodzi to z wiekiem.

 

Czasem spotykam si z zarzutem, 瞠 oczekuj, 瞠 sprawy same si potocz bez mojej ingerencji i stara. By mo瞠 jest to moj wad.  Z drugiej strony, tak to w豉郾ie bywa. Machn nieraz r瘯 i lepiej na tym wyjd, ni gdybym nie wiadomo jak si napr篹a, poci, stara. Nie chce mi si naprawia samochodu i odkrywam, 瞠 豉twiej jest porusza si komunikacj miejsk – wychodzi du穎 taniej i bezstresowo. Jeszcze lepiej jest chodzi piechot, skorzysta na tym moja kondycja, o kieszeni nie wspominaj帷. Od wysi趾u fizycznego poprawia si nastrój i ro郾ie pewno嗆 siebie. Mam si喚 na jeszcze wiele spraw. Innym razem zamiast pracy typu „musz co przecie robi, 瞠by zarobi i prze篡”, otrzymuj posad, dzi瘯i której mog si rozwin望, a i p豉c lepiej. Moje dziecko dobrze si uczy, bo nikt mu o tym „nie truje” i nie zadr璚za setk dodatkowych zaj耩, jak rodzice którzy dopiero co dorwali si do nowych, kapitalistycznych mo磧iwo軼i. Jest w nim luz, nie ma l瘯u. Nie pierwszy raz test poszed mu najlepiej w ca貫j klasie. Chyba rzeczywi軼ie nie ma sensu si specjalnie w 篡ciu wysila.

 

Co  z t pracowito軼i?

 

Zaraz, zaraz. A mo瞠 zagalopowa貫m si troszeczk. Le輳 na pla篡, jest ciep這, jest optymistycznie, rzek bym. W r瘯ach mam czasopismo, które okrywa przede mn now prawd, której ulec mam, oczywi軼ie, tak jak i innym prawdom ulega mia貫m. Zapatrzony (jak to my, Polacy) w zachód, w kraj naszego bogatego s御iada, bezkrytycznie przyjmuj sprawnie napisany tekst, który ma by recept na 篡cie wygodne, dogodne, na poziomie (do którego wszyscy aspirujemy). Mo瞠 warto wbi kilka szpilek w ten balon? Zada kilka pyta? Kto pracuje na dobrobyt pa雟tw zachodnich? Gdzie kupuj swoje ubrania? Kto u nich sprz徠a? Jak wygl康a poziom ich edukacji? Kto pisze ich programy komputerowe? Czy maj przesz這嗆 kolonialn (wiem, 瞠 akurat Niemcy – nie, ale Wielka Brytania – jak najbardziej). Dzi瘯i komu istniej ich fortuny? W豉snej wybitnej pracy? A mo瞠 nasi s御iedzi s – po prostu – rozleniwieni, co wcze郾iej czy pó幡iej odbije si im czkawk? Zreszt czy Niemcy zawsze byli bogaci?

 

Popatrzmy teraz na Polsk od innej strony. Mimo wszystkich naszych przywar i niepowodze, w uj璚iu ostatnich dwudziestu czy dwudziestu pi璚iu lat jeste鄉y najszybciej rozwijaj帷 si gospodark w Europie. M這dzi drzwiami i oknami wal na studia wy窺ze. Nasza edukacja podstawowa i 鈔ednia, pono, bije na g這w analogiczn w krajach dawnej Europy zachodniej, zw豉szcza w naukach 軼is造ch. Badania pokazuj te, podobno, 瞠 nasze spo貫cze雟two ma wysoki iloraz inteligencji. Wszystko to s czynniki, dzi瘯i którym 鈔ednio zamo積e i biedne kraje, odnios造 sukces ekonomiczny. (Nie ka盥y zdaje sobie na przyk豉d spraw, 瞠 Korea Po逝dniowa by豉 pó wieku temu jednym z najbiedniejszych krajów 鈍iata.)  Czy my, droga Polityko  nie zawdzi璚zamy naszych sukcesów ci篹kiej pracy? Czy to lewicowe pono pismo nie ulega z gruntu kapitalistycznej my郵i: „skoro jeste taki m康ry, to dlaczego nie jeste bogaty?” Ju oczami wyobra幡i widz tych t瘼ych dziedziców fortun, którym to pytanie poprawia humor.

 

Bez 禦udnej pracy i dziesi徠ek, o ile nie setek, prób, naszych domostw nie roz鈍ietli造by 瘸rówki. Przynajmniej nie pod koniec XIX wieku. Nie powsta造 by wybitne dzie豉 sztuki, nie zebrano by funduszy na spektakularne wytwory in篡nierii czy architektury. I teraz chyba doznaj iluminacji: w 篡ciu trzeba cz瘰to wypo鈔odkowa wiele opinii, wiele za i przeciw. Proste recepty s pon皻ne, ale jak瞠 cz瘰to wiod na manowce. Równo嗆 spo貫czna mia豉 nas zaprowadzi do raju na ziemi. Potem rozwi您aniem mia造 by warto軼i XIX wiecznego kapitalisty – ci篹ka praca, egoizm, pazerno嗆. Teraz niektórzy, dla odmiany, proponuj nam lenistwo w 鈍iecie, w którym wszystkie prace wykonaj za nas maszyny… a mo瞠, tak naprawd, niestety -  trzeci 鈍iat? Wi瘯szo嗆 ludzko軼i 篡je przecie w ubóstwie, czego nie dostrzegamy w naszej spasionej (i czasem mo瞠 rozleniwionej) Europie. I to oni, biedacy, szyj nasze ubrania.

 

 Po mojemu

 

Powiadaj, 瞠 wszelkie zmiany nale篡 zaczyna od siebie. Tworz wi璚 poma逝 zasady w豉snego dzia豉nia, wzbogacaj帷 je o coraz to nowe do鈍iadczenia.

 

Wa積e jest umiej皻ne 陰czenie pracy z wypoczynkiem, skupianie si uzyskiwaniu jak najlepszych efektów, nie za praca – sama w sobie. S康z, 瞠 ju samo zrezygnowanie z cenienia ka盥ej pracy, jak wykonamy, jest warto軼i sam w sobie, krokiem we w豉軼iw stron. Nie cieszmy si przeto z niewyspania i w豉snego heroizmu, tylko skupmy si na rozwi您ywaniu problemów, kreowaniu rozwi您a, a nawet – na stwarzaniu nowych mo磧iwo軼i. Tu znakomicie mo積a wykorzysta korzy軼i z czasu wolnego, z poszerzania horyzontów, z wiedzy, do鈍iadczenia. One wp造waj na nasz kreatywno嗆. Jeden dobry pomys mo瞠 zaoszcz璠zi dowoln ilo嗆 czasu – warto o tym pami皻a i stale sobie to powtarza.

 

Doradzaj to ró積i spece i s逝sznie – dzi瘯i zainteresowaniom 豉twiej znale潭 wspólny j瞛yk z ró積ymi lud幟i, 豉twiej si porozumie, 豉twiej pracowa i, wreszcie, 豉twiej zosta docenionym. Mówi tu te o docenieniu monetarnym – to nic z貫go, je瞠li wynika z uczciwej pracy.

 

Warto ceni siebie. Swoje do鈍iadczenia, które mo瞠 doprowadzi造 do rezultatów b璠帷ych nam nie w smak, te mo瞠my uzna za bardzo cenne i zbudowa na nich nowe rozwi您ania. Wiele rzeczy jest kwesti perspektywy i odpowiedniego przedstawienia, PR-u mo積a powiedzie. Jednak sam PR- nie wystarcza.

 

Zastanawiam si, dlaczego tak rzadko s造sz s這wo „wiarygodno嗆”. Owszem – funkcjonuje w kontek軼ie banków, instytucji zaufania publicznego, jednak s豉bo z „wiarygodno軼i” w odniesieniu do jednostki.  Tymczasem, zaufanie, jakim si nas darzy jest niezmiernie istotne. Dlatego: 1.Pracuj tak dla efektu, a nie dla poczucia zm璚zenia, które ma dowie嗆 mojej warto軼i jak i warto軼i pracy, któr wykonuj. 2.Nie mówi, 瞠 co b璠zie zrobione, kiedy s ma貫 szanse powodzenia. 3.Osi庵aj帷 efekty zyskuj na wiarygodno軼i. 4. W wyniku tego powierzane mi s bardziej ambitne zadania 5.Zarabiam wi璚ej. 6. Zyskuj wszyscy.

 

Zreszt, je瞠li nie wierzysz, warto postawi si w sytuacji odwrotnej, kiedy to my mamy pod sob pracowników. 1. Zatrudniam pracownika 2. Pracownik pracuje efektywnie, rozwi您uje problemy, poddaje pomys造 3.Kiedy trzeba karnie s逝cha, innym razem wykazuje si kreatywno軼i 3. Je瞠li mówi, 瞠 co b璠zie zrobione – to tak rzeczywi軼ie si staje, czasem nawet z efektem lepszym, ni planowany 4.Widz, 瞠 ten cz這wiek nie toczy ze mn gry, 瞠 naprawd mu zale篡 i 瞠 dobrze pracuje 5. Co robi?

 

B陰d! Kto powie. Jako polski szef mam cie w nosie i chc wycisn望 z Ciebie wszystkie soki. Chc cie wykorzysta i porzuci. Na twoje miejsce jest dziesi璚iu ch皻nych. Popracuj na bezp豉tnym sta簑, powiem im co tam o perspektywach na rozwój. Có – nie ka盥y szef jest wyzyskiwaczem, zreszt – czas poka瞠, jak sko鎍z ci, którzy nie szanuj swoich pracowników. Wiele krajów odrobi這 ju t lekcj.

 

Ale warto tez ceni innych. Wci庵a ich do wspó逍racy, kieruj帷 si zasadami: 1.robi wszystko, 瞠by by wiarygodnym i nie traci swojej wiarygodno軼i 2. mo磧iwy jest uk豉d, w którym wszyscy zyskuj, nikt nie traci 3.tylko taki uk豉d mnie interesuje. 4.gram zespo這wo, „wzmacniaj帷” innych w grupie. 5.oczywi軼ie pami皻am, 瞠 musz z czego 篡, jednak zak豉dam 瞠 pieni康ze nie s najwa積iejszym celem i 瞠 przychodz same, jako rezultat powy窺zych.

 

Rezultaty pracy b璠 zapewne lepsze, bogatsze, ciekawsze, kiedy oparte b璠 o do鈍iadczenia ró積ych ludzi, o ró積e podej軼ie do 鈍iata. Natomiast inicjatorowi zdarzenia pozostanie te troch wolnego czasu, który mo瞠 na przyk豉d po鈍i璚i na sport. W zdrowym ciele zdrowy duch. Z lepsz kondycj i z lepszym samopoczuciem (wysi貫k fizyczny wyzwala endorfiny) b璠zie pracowa znacznie bardziej efektywnie. Wysi貫k fizyczny powoduje te wzrost pewno軼i siebie.

 

Tutaj lekcja od spo貫cze雟tw „zachodnich”. Jak ju pisa貫m, warto czerpa z bardzo ró積ych do鈍iadcze. Nacje z d逝g tradycj mieszcza雟k (tam, gdzie feudalizm zako鎍zy si stosunkowo dawno) wypracowa造 tradycj kompromisu. Warto軼i tam cenion jest umiej皻no嗆 rezygnacji ze swoich dora幡ych korzy軼i dla dobra sprawy czy kolektywu. Naszym cz瘰tym b喚dem jest, 瞠 w reakcji na „polskie piekie趾o” reagujemy postawami egoistycznymi, czy te zawi您ujemy koalicje przeciwko innym. Tym samym sami dok豉damy drew do polskiego piekie趾a.

 

By mo瞠 czasem trzeba zainspirowa si my郵 chrze軼ija雟k i „nastawi drugi policzek”? Pomóc temu, który by nastawiony wobec nas 幢e? Za alternatyw dla koalicji „przeciw” mo瞠 by koalicja wspólnych korzy軼i zgodnie z zasadami fair play.

Warto zainspirowa si sportem. Sukces osi庵a si przez systematyczno嗆 w treningach. Tak samo jest z nauk, s康z te, 瞠 z relacjami mi璠zyludzkimi. Wspó逍raca musi si dociera nieraz przez wiele lat, po których ludzie rozumiej si „bez sów”. S康z, 瞠 w sytuacjach zawodowych ludzie rozstaj si ze sob cz瘰to zbyt pochopnie, lub te wi捫 si powierzchownie z wieloma podwykonawcami. Przypomina mi si pewien, wiecznie zapracowany i chyba nigdy nie zadowolony (ze wspó逍racowników i klientów)polski przedsi瑿iorca. Gdyby przystan掖 na chwil, spróbowa zrozumie swojego wspó逍racownika, da te wspó逍racownikowi zrozumie siebie… Gdyby… lecz niestety – on NIE MA CZASU, jest przecie tak zaj皻y. Nawet w niedziel. Trzeba go zrozumie, doceni i nie zadawa pyta. Powinien mie pomnik w ka盥ym polskim mie軼ie. Pomnik Polaka m璚zennika.

 

Miej 鈍iadomo嗆

 

Pracowa tylko tyle, ile trzeba, za to jak najlepiej – czy tak si da w Polsce? W wakacje, kiedy to czyta貫m na pla篡 artyku, kilka kilometrów w g陰b l康u, widzia貫m upad貫 miasteczka, w których 篡je si z dnia na dzie. Trudno mi powiedzie, czy ludzie tam obecni rzeczywi軼ie maj wybór stylu 篡cia. Ba! Nie wiem nawet czy i wi瘯sze miasta daj nam du瞠 pole do efektywnej pracy z maksymalnym wykorzystaniem naszych umiej皻no軼i. Wiem, jak rozpacz i frustracj czuje cz瘰to m這dy cz這wiek wchodz帷 na rynek pracy. I mnie samego, ju nie tak m這dego, dopada cz瘰to przygn瑿ienie zmieszane z frustracj.  Z drugiej strony, chyba nawet w najci篹szej sytuacji warto mie w tyle g這wy 鈍iadomo嗆, 瞠 istnieje inny sposób na osi庵anie celu ni szar瘸 z bagnetem na czo貪 (lub wyrabianie ma這 produktywnych nadgodzin) by wykorzysta t wiedz przy pierwszej nadarzaj帷ej si okazji. (Sam bardzo du穎 zyska貫m, wiecznie si dokszta販aj帷 w kilku dziedzinach.) Wielu 篡je w nie鈍iadomo軼i - trudno wi璚, 瞠by mieli du瞠 szanse na popraw swojej sytuacji.

 

 

Artysta Za軼iankowy,

Bartosz Milewski


Podziel się
oceń
1
0

komentarze (11) | dodaj komentarz

Chamstwo polskie

czwartek, 05 czerwca 2014 16:56

Zmienia si nasz krajobraz. Nie nad捫aj mapy w GPS-ach, cz瘰to oznajmiaj帷 nam, 瞠 oto jedziemy przez pole, podczas gdy niew徠pliwie ko豉 naszego auta dotykaj nieskazitelnie g豉dkiego asfaltu nowej, czystej, szerokiej drogi ekspresowej. Je瞠li umówi si z Tob jutro w Lublinie, to mo瞠 przez noc oddadz jaki nowy odcinek trasy z Wroc豉wia? Gospodarka te rozwija si szybko, najszybciej w Europie, je瞠li we幟iemy pod uwag 鈔edni z ostatnich dwudziestu pi璚iu lat. Nawet majstry budowlane przesta造 by paniskami niekiedy (no mo瞠 na zachodzie Polandu). I kolejki w urz璠ach ju nie te. I lekarze nie bior.

 

Nie oznacza to jednak, 瞠 wci捫 nie dzieli nas dystans do wielu (wi瘯szo軼i?) krajów naszego kontynentu. Pomijaj帷 zarobki i mo磧iwo軼i (a raczej ich skromne zasoby, zw豉szcza na tzw. prowincji), ró積imy si z pozosta造mi Europejczykami stosunkiem do siebie nawzajem. Nierzadko te nie umiemy si zachowa. Krótko mówi帷 – du穎 u nas chamstwa. Trudno powiedzie, czy jest to pok這sie komunizmu, wybicia inteligencji w czasie wojny, czy te dawnego systemu feudalnego (pewnie wszystkiego po trochu). W ka盥ym razie, w dziedzinie braku kultury osobistej i pogardy dla innych trudno nam dorówna. Jak wynika z moich obserwacji deklasujemy s御iadów, takich jak Niemcy czy Czesi . Chocia i w鈔ód tamtejszych nacji zdarzaj si chamy. A to w Czechach kelnerka 幢e potraktuje Polaków z powodu ich pochodzenia, a to jaki Niemiec bardzo taktownie, z szerokim u鄉iechem na ustach potraktuje cie jak Untermenscha, chowaj帷 kosztowno軼i i kluczyki od samochodu w bezpieczne miejsce. Có – wsz璠zie trafi si czarne owce i g逝pi ludzie.

 

Cham nie jedno ma imi i nie jeden ma rodowód. Podró簑j帷 nieco po Polsce ucz si rozró積ia typy zachowa niepo膨danych. Jest cham wroc豉wski, a mo瞠 podwroc豉wski, który walnie cie wózkiem w hipermarkecie, niby to niechc帷y i nie przeprosi. Latem zw豉szcza – wydziela nieprzyjemne zapachy.

 

Jest te cham krakowski, który na dodatek uwa瘸, 瞠 jest dobrze wychowany. Traktuje innych z wy窺zo軼i granicz帷 z pogard. Rodowodem si璕a dawnych mieszka鎍ów Krakowa. Wywodzi si przy tym z klasy pró積iaczej (przynajmniej w du瞠j mierze), a wi璚 z arystokracji.

 

Na terenie ca貫go kraju panoszy si cham drogowy. Dziadek jego je寮zi furmank. Ojciec szarpn掖 si na traktor. Syn za pana Boga za nogi z豉pa i wszystkim teraz musi udowodni, 瞠 w swoim samochodzie jest panem szosy. A jak przesadzi to i pobliskiego rowu.

 

Istnieje te chamstwo poci庵owe. G這郾e, kln帷e, cz瘰to przez komórk. Nie wa積e, czy podró簑je drug czy pierwsz klas, czy biedne jest czy troch bogatsze. 

 

Chamstwo przybywa t逝mnie na mecze, zapycha tramwaje i ryczy na ca貫 gard這. Ludzie i policja to toleruj, dopóki nie poleci szyba, albo si nie pozabijaj.

 

Chamstwo przyje盥瘸 nad morze i zamiast wypoczywa w ciszy, bawi si na g這郾ych balangach do pó幡ych godzin nocnych. „B璠zie g這郾o. Znów w nocy spa nie daj. B璠zie niezno郾ie. B璠zie 鄉ierdzia這.” – parafrazuj帷 s這wa s造nnego hitu.

 

I tylko w Poznaniu ludzie s uprzejmi. „Dzi瘯uj, 瞠 raczy Pan skorzysta z toalety. Mi貫go dnia!”- us造szysz w miejskim szalecie.”Bardzo dzi瘯ujemy za zakupy” – to w sklepie. Nawet pijak uprzejmie prosi o fundusze na wódk. W tym bajkowym otoczeniu mo積a si poczu jak w reklamie pewnego napoju (pami皻acie uprzejmego dresa i  inne grzeczne, makabryczne postacie, ciemn noc na zadupiu?). I pewnie dopiero z nastaniem nocy, kiedy zmorzy cie ju sen, ci mili Poznaniacy wyci庵n no瞠 i siekiery by zrobi z nich makabryczny u篡tek.

 

Artysta za軼iankowy,

Bartosz Milewski


Podziel się
oceń
2
0

komentarze (17) | dodaj komentarz

poniedzia貫k, 22 maja 2017

Licznik odwiedzin:  166 832  

nast瘼ny tekst ju za:

O moim bloogu

Ods這na literacko-tek軼iarska Artystów Za軼iankowych. O kraju, obyczajach, architekturze, sztuce, a tak瞠 najnowsze wie軼i dotycz帷e dzia豉lno軼i grupy. Grupa Arty軼i Za軼iankowi zawi您ana z...

wi璚ej...

Ods這na literacko-tek軼iarska Artystów Za軼iankowych. O kraju, obyczajach, architekturze, sztuce, a tak瞠 najnowsze wie軼i dotycz帷e dzia豉lno軼i grupy. Grupa Arty軼i Za軼iankowi zawi您ana zosta豉 w marcu 2007 roku przez dwóch studentów krakowskiej ASP, Bartosza Milewskiego i Karola Wilka. Jej sk豉d ulega zmianom. W kr璕u ich zainteresowa znajduj si: malarstwo, fotografia, video i inne.

schowaj...

Wyszukaj

Wpisz szukan fraz i kliknij Szukaj:

Kalendarz

« maj »
pn wt cz pt sb nd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Lubi to

Subskrypcja

Wpisz sw鎩 adres e-mail aby otrzymywa info o nowym wpisie:

G這suj na bloog






zobacz wyniki

Statystyki

Odwiedziny: 166832
Wpisy
  • liczba: 189
  • komentarze: 849
Bloog istnieje od: 3716 dni

Wi璚ej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl